Forside Skole Før MADlejr Under MADlejr Efter MADlejr
Elev FØR MADlejr UNDER MADlejr EFTER MADlejr
Forældre Før MADlejr Under MADlejr Efter MADlejr
MADblog
Forside Skole Elev Forældre MADblog
Vi tager temperaturen på MADlejr

Vi tager temperaturen på MADlejr

Læs med her, når Rikke Bøtzau fra Nordals Skolen i Nordborg fortæller om deres oplevelser på MADlejr i februar 2015 og giver dig svaret på, hvorfor MADlejr er oplagt for dig og din klasse.

Print 16.03.2015

”Det er dejligt at se, hvordan eleverne i løbet af ugen bliver mere og mere glad for mad. De spiser mere, og de har fundet værdi i at spise flere gange om dagen. Mange har fået mere madmod.”

”Jeg synes, at MADlejr er med til at styrke fællesskabet – og der bliver dannet nye relationer undervejs.”

Hvorfor tog I på MADlejr?

Vi så tilbuddet på en mælkekarton og tænkte, det passer lige til vores elever. Vi oplever, at vores elever er blevet bange for at smage, så vi forestillede os, at MADlejr kunne være med til at udfordre elevernes smag og skabe madglæde. Derudover arbejder vi på at sætte fokus på madpakkekultur med spisepauser. Der kan MADlejr bidrage til at sætte elevernes egne overvejelser i spil.

Vi har på skolen fokus på sundhed og trivsel, hvor vi bl.a. lægger vægt på glæden ved sund mad og glæden ved at bevæge sig. Vi oplever mange elever, der ikke værdsætter sund mad eller som hjemmefra ikke er vant til, at dette kan være medvirkende til, at man er i god trivsel. Vi ønskede med MADlejr at skabe bevidsthed om madglæde samt udfordre elevernes madkultur. 

Hvad er den bedste oplevelse, I har haft på MADlejr?

Det er fantastisk at se dem, der har faglige udfordringer i det daglige brillierer og vinde respekt blandt alle i klassen. Jeg har en tilbageholden elev, der aldrig siger noget i hverdagen – hun præsenterer maden her på MADlejr – det er så stort.

Det er dejligt at se, hvordan eleverne i løbet af ugen bliver mere og mere glad for mad. De spiser mere, og de har fundet værdi i at spise flere gange om dagen. Mange har fået mere madmod. Jeg har en pige, der på MADlejr har spist fisk for anden gang i sit liv. En anden pige havde inden MADlejr intet madmod. Før spiste hun end ikke kartofler. I går fortæller hun, at hun vil smage på en ny ting hver dag. Som prikken over i’et drak hun i går en drik, hvor der indgik havtorn.

Hvad siger eleverne til MADlejr?

Eleverne er helt vilde. ”Jeg vil aldrig hjem” siger de. Inden vi tog afsted, hvor de så programmet, var kommentaren: ”Skal vi bare lave mad hele tiden”. Nu når vi er afsted, så er de bare klar hele tiden. Morgenholdet kommer op af sig selv klokken 7 – og jeg behøver såmænd ikke vække resten.

Hvilken rolle tror du, at MADlejr kommer til at spille, når I kommer hjem igen?

Jeg tror på, at de laver mere mad, når de kommer hjem. De har fået en god fornemmelse af, hvordan man skaber sin egen mad – ikke mindst fordi, vi har lavet mad uden opskrift. Det betyder, at eleverne har fået lov til at eksperimentere og finde på selv – med andre ord har de fået ejerskab til deres mad.

Hvorfor vil du anbefale andre at tage på MADlejr?

Det vil jeg, fordi det styrker elevernes madglæde. Appetitten på mad stiger, og de får en dejlig sund appetit. Jeg synes, at MADlejr er med til at styrke fællesskabet – og der bliver dannet nye relationer undervejs. De snakker meget mere sammen på kryds og tværs – også med den klasse, der kom fra en anden skole og var her på samme tid som os.

Derudover, så er det en super lejrskoleform, hvor klassen bliver rystet sammen. De er på MADlejr hele tiden – der er ikke noget med, at skal ud at se noget, gå i kiosken og så videre. 

 

Her er Rikkes råd til dig, der skal på MADlejr

1.     Ingen slik og sodavand og klare regler om brug af mobiltelefon
Det giver ro og tid til fordybelse til MADlejr.

2.     Gennemtænk sove- og madgrupper hjemmefra
For os var det vigtigt, at vores elever følte sig trygge samtidig med, at de fik lært hinanden at kende på tværs af hverdagens relationer

3.     Forberedelsen hjemmefra er vigtig – det giver en god start på forløbet.
Vi afsatte blandt andet en hel sammenhængende dag, hvor vi havde fokus på de forberedende opgaver.

4. Det giver mening at sætte opholdet på MADlejr ind i en større sammenhæng.
Det gør, at MADlejr kommer til at betyde mere for elevernes hverdag bagefter. I vores klasse har vi eksempelvis fokus på madpakker og sundhed.